طرح توجیهی اختراع  Feasibility Study Report

طرح توجیهی اختراع ابعاد مختلف یک ایده از قبیل بازار، فنی و مالی … را بررسی کرده و سود دهی یا عدم سودهی محصول نوآورانه در دوره زمانی مشخص را اعلام می کند در این طرح میزان سرمایه مورد نیاز مشخص خواهد شد و شامل بخش های زیر است.


1. مطالعه بازار Market Study
بازار محصول بررسی می‌شود شامل کمبود ها ، بازار هدف، میزان عرضه و تقاضا


2 . توجیه‌پذیری فنی Technical Feasibility
بررسی ابعاد فنی طرح توجیهی همچون فناوری، ظرفیت، محل اجرا، ماشین آلات و تجهیزاتِ تولید و ساختار اجرائی و همچنین شامل تحقیقاتی که بفهمند آیا منابع فنی آن ها برای شروع، ادامه و یا تکمیل یک پروژه مناسب است یا خیر


3. تجزیه و تحلیل مالی  Financial Analysis
بررسی مالی و سودآوری طرح توجیهی .در تحقیقات مالی، ارزیابی کل سرمایه شرکت ، فروش و قیمت ها، خروجی ها و میزان فروش مورد نیاز برای کسب سود در کسب و کار مورد بررسی قرار می گیرد. این کار به کارآفرینان کمک می کند تا بدانند که چه مقدار پول و سرمایه برای دستیابی به یک پروژه تجاری همراه با موفقیت لازم است.


تحقیقات بیشتر :

مدیریت منابع :

این تحقیقات برای تعیین منابع کلی مورد نیاز برای اتمام موفقیت آمیز پروژه انجام می شود. بعضی از پروژه ها، مانند تولید، نیاز به منابع فیزیکی بیشتری دارند، در حالی که برخی از پروژه های فناوری اطلاعات نیازمند منابع انسانی زیادی هستند.

مدیریت زمان:

این نوع از تحقیقات برای تعیین مقدار زمان و منابع مورد نیاز برای اتمام پروژه با کمترین میزان هزینه می باشد.

اهمیت اجزای طرح توجیهی

طرح توجیهی صرفا تحقیق و مطالعه درباره پروژه نیست، بلکه یک چارچوب یا یک طرح در مورد نحوه ایجاد و اجرای موفق کسب و کار در دراز مدت است بنابراین گزارش های طرح توجیهی باید شامل تمام موارد ذکر شده باشند.
توجه: برای حصول نتیجه کامل ، هر یک از موارد بالا باید جداگانه مورد بررسی قرار گیرند تا در صورت توجیه پذیری اقتصادی، بتوانند به نتیجه دلخواه برسند و بر اساس برنامه زمان‌بندی شده و منابع لازم و نیز با بررسی درآمدها و شرایط بازگشت سرمایه، قانع شوند که این پروژه سود آفرین است یا خیر.