کاربرد جستجوی اختراعات چیست ؟

این ابتدایی ترین پاسخ به لزوم جستجوی اختراع و پتنت است ، برخی از اطلاعات فنی موجود در پتنتها را در هیچ منبع دیگری نمی توان یافت . جملاتی که به کرات در میان متخصصین و فعالان حوزه مالکیت فکری به گوش میرسد ” بیش از هشتاد درصد اطلاعات فنی، تنها از طریق پتنت ها قابل دسترس هستند” . این مسئله، خود به خوبی نقش کلیدی پتنت به عنوان یک منبع ارزشمند فنی را اثبات میکند علاوه بر این، دلایل قانع کننده دیگری هم برای جستجوی پتنت وجود دارد از جمله جستجو پیرامون:
• جدیدترین اختراعات
• بررسی روند توسعه یک فناوری خاص
• یافتن پتنتهای مرتبط با محصولات شرکت رقیب
• پیدا کردن مخترعین و اساتید مشهور دانشگاه ها…
• رصد اختراعات و تکنولوژیهایی که در حالت عادی و به روشهای جستجوی عمومی به ذهن محققان و صنایع خطور نمی کند

برخی از کاربردهای جستجوی پتنت است. اسناد ثبت اختراع، اساسا شامل یک توصیف فنی کامل و جامع از اختراع بوده و با انتشار این اسناد، علاقه مندان به آن حوزه فنی، میتوانند به تمامی این اطلاعات دست یابند. روند رو به رشد ثبت درخواست در سیستمهای پتنت ملی و منطقه ای، موجب شده تا حجم قابل توجهی از اطلاعات فنی، به صورت عمومی انتشار یابد.

برای نمایش آموزش رایگان جستجوی اختراعات اینجا کلیک کنید.

گزارش جستجوی اختراعات برای چه کسانی مفید است؟

1- مخترعان و ایده پردازان :
حجم اسناد ثبت اختراع به شدت در حال فزونی است، به طوریکه بنا بر گزارش اخیر سازمان جهانی مالکیت فکری، تنها در سال ۲۰۱۸ میلادی، بالغ بر 3.326.300 درخواست از سوی متقاضیان در اقصی نقاط جهان به ثبت رسیده است بنابراین مخترعینی که قصد ثبت ایده و نواوری خود دارند، جستجوی اختراعات اولین و مهمترین قدم در این مسیر می باشد. علاوه بر پیدا کردن پتنت مشابه، امکان توسعه و بهبود ایده از طریق داده های پتنت های منتشر شده را ، برای مخترع فراهم می کند.

2- واحدهای تولیدی و صنعتی :
رقابت در نوآوری کلید ماندگاری در دوران پر چالش پیش رو است این در حالی است که مطالعات تیم اطلاع رسانی اختراعات در ایران نشان می دهد که یکی از مشکلات کلیدی در بحث تحقیق و توسعه مربوط به عدم استمرار فرایند خلق ایده های نظام مند و جامع است. استمرار دریافت گزارش های جستجوی اختراعات بصورت هفتگی می تواند با شناسایی سوژه های جدید ، به توسعه و بهینه سازی مشکلات تولید با اخرین راه حل های فناورانه دنیا، کمک کند. گزارش هایی که بر اساس جستجوی اختراعات و پتنت ها انجام می شود هزینه های کمتری نسبت به تشکیل واحد توسعه و تحقیق دارد. این گزارش ها حاوی اخرین فناوری روز جهان به همراه داده های فنی علمی تایید شده، هستند.

3- سرمایه گذاران :
سرمایه گذارانی که در صدد سرمایه گذاری بر روی ظرفیت های نواورانه یک کسب و کار هستند با اخذ گزارش های جستجوی پتنت می توانند آخرین نواوری در ارائه محصولات و خدمات یک کسب و کار را دریافت کنند. بوسیله این اطلاعات در بعضی موارد می توان به اطلاعات شرکت های رقبا ، محصولات تولید شده در بازار ، قیمت تمام شده آنها … دست پیدا کرد. این اطلاعات برای بازار سنجی در بازارهای داخلی می تواند بسیار مفید واقع شود

4- محققان :
محققان فعال در دانشگاهها و مراکز علمی، برای جهت دهی پایان نامه ها و تحقیقات علمی خود به سمت رفع نیازهای صنعتی و تحقیقات کاربردی-صنعتی می توانند بصورت به روز در قالب گزارشات اختراعات در حوزه تخصصی مربوطه خود را دریافت کنند و پایان نامه هایی تماما کاربردی و بر مبنای نیازهای صنعتی تعریف کنند و حتی در گام بالاتر نسبت به خلق کسب و کارهای نوپا با توسعه و مهندسی معکوس اختراعات اقدام کنند.

چگونه از آخرین اختراعات ثبت شده مطلع شویم ؟

یکی از اصلی ترین شروط ثبت اختراع، جدید بودن ادعای مورد نظر است . هر هفته حدود 3500 تا 6000 اختراع و ادعای جدید در سازمان مالکیت فکری جهانی WIPO به ثبت میرسد که طیف گسترده ای از علوم را در بر میگیرد. جستجو در بین میلیون ها اختراع می تواند چالش های فراوانی را به همراه داشته باشد به همین منظور سازمان جهانی مالکیت فکری WIPO ، نظام طبقه بندی بین المللی اختراعات (International Patent Classification (IPC)) را بر اساس گروههای مختلف فنآوری را تشکیل داده است که اطلاعات مربوط به ابداعات و اختراعات را به مجموعه های طبقه بندی شده با قابلیت جستجو و رهگیری دقیق تبدیل نموده است. لازم بذکر است که پایگاه داده اختراعات WIPO بکلی متفاوت از پایگاه داده های مقالات علمی است. برای جستجوی یک مقاله علمی، محقق در مجلات تخصصی موضوع مورد مطالعه جستجو می کند در حالیکه جستجوی اختراعات در یک فناوری خاص، به مراتب پیچیده تر و تخصصی تر از جستجو مقالات علمی است و برای پیدا کردن داده های مورد نظر باید ابتدا دانش استخراج کد IPC پتنت را کسب نمایید. بنابراین یکی از مهمترین مواردی که در مطالعه و جستجوی اسناد پتنت باید به آن توجه داشت، کدهای طبقه بندی پتنت است. این کدها، نشان میدهند که ایده پتنت شده، به کدام حوزه از فناوری مرتبط است.

اختراعات در 8 بخش اصلی و حدود 70 هزار زیر مجموعه طبقه بندی شده است.

8 بخش اصلی عبارتند از :
بخش A : نیازهای انسانی ( HUMAN NECESSITIES)
بخش B : حمل و نقل ، انجام عملیات ( PERFORMING OPERATIONS ، TRANSPORTING)
بخش C : شیمی و متالورژی ( CHEMISTRY ، METALLURGY)
بخش : D منسوجات و کاغذ ( TEXTILES ، PAPER)
بخش E : ساخت و سازهای ثابت (FIXED CONSTRUCTIONS)
بخش F : مکانیک، روشنایی، گرمایش، تسلیحات، مواد منفجره (MECHANICAL ENGINEERING ، LIGHTING ، HEATING WEAPONS ، BLASTING)
بخش G : فیزیک (PHYSICS )
بخش : H الکتریسیته ( ELECTRICITY)

در مجموع این 8 بخش به 131 زیر بخش و به 666 زیرکلاس تقسیم می شود جهت پیدا کردن راحت تر حوزه فناوری کد IPC خود می توانید با وارد کردن کلید واژه انگلیسی از آدرس زیر استفاده نمایید.
www.ipcpub.wipo.int

دیگر پایگاههای داده های جستجوی اختراعات:
PatentscopeGoogle Patent – Espacenet – Free Patents Online

تیم توسعه اطلاع رسانی اختراعات و بازار نوآوری با ارائه خدمات گزارش گیری از آخرین اختراعات بصورت هفتگی با هدف:

1- جستجوی منظم و دقیق آخرین اختراعات با هدف اطلاع رسانی و آگاه سازی مخترعین و محققان
2- برطرف کردن نیازهای فناورانه صنایع تولیدی و همچنین ایده های جدید توسعه سبد محصولات
3- ارائه گزارش های روز دنیا بر پایه آخرین فناوری و ایده ثبت شده جهت سرمایه گذاری
4- توسعه حوزه های تحقیقاتی کاربردی با کمترین هزینه و سطح دسترسی راحت و سریع

آماده ارائه خدمات می باشد این خدمات با صرف کمترین هزینه و زمان از طریق وب سایت www.invbazaar.com در دسترس می باشد.